رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی که دیابت حاملگی را تجربه کرده اند  

20 نوامبر2015- با توجه به تحقیقات جدید، رژیم غذایی کم کربوهیدرات گیاهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را  در زنانی که دیابت بارداری را تجربه کرده اند، کاهش می دهد.

این مطالعه، شواهد بیشتری از اثر بخشی  یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات را در کاهش خطر مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 فراهم نمود. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی که قبلاً به دیابت بارداری مبتلا شده اند، درمراحل بعدی زندگی بطورقابل توجهی افزایش می یابد. این تحقیق نشان داد که محدود نمودن مصرف کربوهیدرات ها به کاهش این خطر کمک می کند.

محققان اطلاعات 4502 زن که همگی سابقه ی ابتلا به دیابت حاملگی را داشتند، آنالیز نمودند. درطی 20 سال  (1991 تا 2011) ، شرکت کنندگان به پرسشنامه هایی مرتبط با تغذیه و مواد غذایی پاسخ دادند، محققان میزان پایبندی هر شرکت کننده به رژیم غذایی  کم کربوهیدرات را محاسبه نمودند. 722 شرکت کننده درطی این تحقیق به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای  زنانی که از رژیم کم کربوهیدرات تبعیت می کردند، بسیار پایین تر بود.

 دکتر Wei Baoاستاد اپیدمیولوژی در NIHو استادیار مدعو در کالج بهداشت عمومی دانشگاه آیووا، می گوید: دراین مطالعه ی کوهورت آینده نگر که به مدت  20 سال پیگیری شد، ما مشاهده  نمودیم که نمره ی تغذیه ای نمایانگر کربوهیدرات کم با پروتئین و چربی حیوانی بالا بطور چشمگیری با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 درمیان زنان دارای سابقه ی دیابت بارداری ارتباط دارد. زنانی که سابقه ی ابتلا به دیابت بارداری را دارند و از الگوی تغذیه ای کم کربوهیدرات تبعیت می کنند به جای منابع پروتئینی و چربی حیوانی باید از منابع گیاهی استفاده کنند تا خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در آینده در خود به حداقل رسانند. یافته های این تحقیق درمجله ی Diabetes Careمنتشر شد.

مطالعات متعدد نشان داده است که رژیم کم کربوهیدرات برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، کاهش وزن و کاهش قند خون موثر است.

 در روز جهانی دیابت برنامه ای بنام The brand new Low-Carb Programمنتشر گردید که دستورالعمل  گام به گام تبعیت از رژیم غذایی کم کربوهیدرات را ارائه داده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/nov/low-carb-diet-lowers-type-2-diabetes-risk-in-women-who-have-had-gestational-diabetes-93477983.html